Birçok kişi gizlilikleri ve verilerinin çevrimiçi olarak nasıl kullanıldığı konusunda haklı olarak endişe duyuyor. Google, Web’de gezinmeyi Android kullanıcıları için daha güvenli hale getirmek amacıyla, web sitelerinde izlenme şeklinizi sınırlayacak Gizlilik Sandbox adını verdiği bir proje üzerinde çalışıyor.
Apple, Nisan 2021’de kullanıcıların iOS uygulamalarında veri takibinden vazgeçebileceği Uygulama İzleme Şeffaflığı adlı benzer bir değişikliği hayata geçirdi.
Bu yazıda Apple’ın yaptığı değişiklikleri, Google’ın farklı ne yaptığını ve bunun sizin için ne anlama geldiğini inceleyeceğiz.
Apple Zaten Veri Takibini Devre Dışı Bırakmanıza İzin Verdi
Apple geçen yıl gizlilik politikasını değiştirmeden önce, uygulama geliştiricilerinin hedefli reklamlar üretmek için uygulamalar arasında verileri izlemesine izin verdi.
Bazı kullanıcılar özel ilgi alanlarına odaklanan reklamlardan hoşlansa da, geliştiricilerin kişiselleştirilmiş reklamlar üretmek için özel verilerinizi çekmelerine izin verildiği fikri birçok kişi için müdahaleci hissedebilir. En azından, çoğu üçüncü tarafların verilerinize erişimini reddetmenize izin verilmesi gerektiğini kabul edebilir.
Bu nedenle, Apple bir izin portalı tanıttı; bir uygulamayı yükleyip başlattıktan sonra, veri takibinden vazgeçme fırsatı elde edersiniz. Bunu yapmayı seçerseniz Apple, geliştiricilerin kendi yöntemlerini kullanarak verilerinizi izlemeye çalışmamasını ister. Bu, verilerinizi güvende tutmak için basit ama etkili bir yöntemdir ve doğru yönde büyük bir adımdır.
Ancak, Meta ve Google önemli reklam platformlarıdır. Bu değişiklik, geliri neredeyse tamamen reklamlardan gelen Meta’nın, Snapchat, Instagram ve Google’ın YouTube’u gibi diğer platformların endişeleriyle birlikte 2022’nin sonuna kadar 10 milyar dolarlık bir kayıp yansıttı.
Bu değişiklikler gerekli ve kullanıcılar tarafından takdir edilse de, Meta gibi büyük şirketler daha kullanıcı dostu bir internete geçişte büyük bir darbe alabilir. Peki, Google bu konuda ne yapıyor?
Google’ın Gizlilik Sanal Alanı Nedir?
2019’da Google, Privacy Sandbox’ını çok küçümsemek için tanıttı. Daha özel bir web oluşturma sözünün ardından, birçok üçüncü taraf (ve Google’ın kendisi) tarafından kullanıcı verilerini izlemek için kullanılan çerezlerin engellenmesinin kullanıcı gizliliğine zarar vereceğini savundu. Kullanıcı verilerine yönelik bu yüzey düzeyindeki ağ geçitlerini ortadan kaldırarak, izleyicilerin bu verileri toplamak için daha az kabul edilebilir araçlara başvuracağına inanıyordu.
Gizlilik Sandbox’ın vaatleri birçok kişi için içi boştu. Zamanla Google, sandbox’ı Konular ve Kohortların Federe Öğrenmesi (FLoC) gibi teknolojilerle yumuşatmayı başardı ve bu da sitelerin alternatif bir kişiselleştirilmiş reklam çözümü olan çerezler aracılığıyla verilerinizi izlemeden kullanıcı ilgi alanlarını tahmin etmesine ve kişiselleştirilmiş reklamlar üretmesine olanak tanır.
16 Şubat 2022’de Google, The Keyword’de büyük ölçüde geliştirilmiş Gizlilik Sandbox’ını Android’e getirme planını açıkladı. Google, bunun çok yıllık bir girişim olacağını ve uygulamalar arası kimlikleri veya Google’ın reklam kimliklerini kullanmayan yeni ve geliştirilmiş reklamcılık çözümleri sunmayı amaçladığını belirtiyor. Tüm bunlar, kullanıcı verilerinin gizlice toplanmasına veya rızası olmadan üçüncü taraflarla paylaşılmasına karşı koruyacak teknolojilerle birlikte.
Bu, uygulamaların reklam SDK’larıyla entegre olması için daha güvenli yöntemler de içerecektir. Duyurusuna yön vermek, Google’ın kullanıcı gizliliğinin önemini fark ettiği ve çabalarının önemli ve iyi niyetli olmasına karşın yeterince yapmadığına inandığı güvencesidir.
Bu, Google’ın Reklam Sunmayacağı Anlamına Gelmez
Apple ve Google tarafından uygulanan bu yöntemlerin, reklamları tamamen ortadan kaldırmak için değil, üçüncü tarafların kişisel verilerinizi toplamasını önlemek için kesinlikle kullanıldığını anlamak önemlidir. Facebook zaman tüneliniz reklamlarla dolu olmaya devam eder ve YouTube videolarınızda hala orta düzey reklamlar olabilir.
Ancak, önemli olan Google’ın Gizlilik Sandbox’ı aracılığıyla çerezlerin kullanımını yakında etkilemeyi ummuş olmasıdır.
Google’ın FLoC’nin yerini alacak şekilde ayarlanmış daha önce bahsedilen Konular önerisi, tarama geçmişinize göre sizin için birkaç “ilgi çekici konu” belirleyecek bir araçtır. Bu konular okuma, bisiklet veya video oyunları olabilir.
Konular yalnızca cihazınızda dış sunucularla temas etmeden oluşturulduğundan, katılımcı web siteleri birkaç konunuzu kapsayan reklamlar oluşturur ve kullanıcıya özel verileri toplamadan kişiselleştirilmiş bir reklam deneyimi sunar. Google, bu konu verilerinin bile eski konular kaldırılmadan önce yalnızca üç hafta boyunca saklandıklarından emindir.
Bu Senin İçin Ne Anlama Geliyor?
Kısacası, internet reklamlarla çalışır. Google ve Meta’nın parasının çoğu buradan geliyor. Daha büyük kullanıcı gizliliği önlemlerinin uygulanması, üçüncü tarafların kişisel verilerinize erişimini kaybetmesini sağlayacaktır. Şirketlerin hesabınızı çekmesi ve verileri doğrudan sizden veritabanlarına taraması yerine, web siteleri bir ziyaret sırasında davranışlarınızı gözlemleyecek ve esasen ilginizi çeken şey hakkında notlar alacaktır.
Tarayıcı bu notları birkaç hafta boyunca saklayacaktır; YouTube’u bir sonraki ziyaretinizde tarayıcı, bazı seyahat videolarını izlediğinizi bilecek ve size yürüyüş ekipmanları veya konularınızı temsil eden bir reklam sunacaktır. Tarama deneyiminiz, tek bir kişisel veriye gerek kalmadan kişiselleştirilecektir.
Bu sadece bir başlangıç, ancak Google’ın Android’e itmeleri bu girişime olan inancını pekiştiriyor. Google’ın Gizlilik Sandbox’ı sayesinde önümüzdeki yıllarda kullanıcı gizliliğinin büyük ölçüde arttığını görebiliriz.